Nieuws

> het laatste nieuws in je mailbox? Meld je dan hier aan voor de nieuwsbrief

Veertig jaar ‘Lichtklasse’: de Mercedes-Benz LN2

Veertig jaar ‘Lichtklasse’: de Mercedes-Benz LN2

Veertig jaar geleden, na een internationale perspresentatie in Rome, begon de Mercedes-Benz LN2-vrachtwagens het segment van de lichte vrachtwagens te veroveren. De vrachtwagens dragen als zodanig geen officiële naam. Later werden ze Ecoliner genoemd.

Ze werden geproduceerd tussen 1984 en 1998 en vervingen de lichtgewicht LP, die al bijna twintig jaar de nummer één in zijn segment was. Sinds de introductie van de LN2 hebben ook lichte vrachtwagens een overzichtelijke en tijdloos vormgegeven kantelcabine. Ze liepen al enigszins vooruit op het ontwerp van de zware klasse (SK vanaf 1988).

De ‘Light Class’ bestrijkt een groter bereik dan zijn voorgangers: met een totaalgewicht van 6,5 tot 13 ton (modellen 709 tot 1320, later zelfs tot 1524) overlapt hij aan de onderkant van het assortiment met de Düsseldorf bestelwagen/ T2-segment en aan de bovenkant met de Mercedes-Benz NG/SK. Naast het korteafstands-, distributie- en bouwplaatsvervoer voldeed de Mercedes-Benz LN2, met vermogenscategorieën van 90 tot 204 pk en voortaan een langeafstandscabine met slaapcabine, aan het toenemende gebruik van deze voertuigklasse op de lange termijn. -afstandsvervoer. Vanaf deze datum diende het vrachtwagenprogramma van het toenmalige Daimler-Benz voor alle doeleinden en gewichtscategorieën.

De Mercedes-Benz LN2-vrachtwagens zijn vanaf nul ontwikkeld. Ze boden meer actieve veiligheid en een hoog rijcomfort. De voertuigen hadden een carrosserielengte die vergelijkbaar was met die van LP-vrachtwagens, een kortere wielbasis en standaard stuurbekrachtiging, waardoor ze beter manoeuvreerbaar waren. De technische vooruitgang was duidelijk zichtbaar in alle voertuigonderdelen – van de cabine tot de aandrijflijn, het chassis en de remmen. Voor het eerst waren serieproductievrachtwagens met een totaalgewicht van 6,5 ton of meer al uitgerust met een volledig drukluchtremsysteem; het maakte nu ook de installatie mogelijk van het antiblokkeerremsysteem van Daimler-Benz in lichte vrachtwagens. De vier- en zescilinder OM 364- en OM 366-motoren in de Light-klasse werden uitgebreid ontwikkeld om als onderdeel van het aandrijfoptimalisatieproces een hoge transportsnelheid te bereiken. Het vond zijn oorsprong in de OM 312, de voorvader van de serie 300-motoren uit 1949. Nog een nieuwigheid: voor het eerst vertrouwde Daimler-Benz bij het ontwerpen van bedrijfsvoertuigen op laagprofielbanden in de lichte klasse, die bedoeld waren om dragen bij aan een veilige hantering onder alle omstandigheden. Het geoptimaliseerde rijgedrag omvatte neutrale bochteneigenschappen, ongeacht de belading, vrijwel geen zelfsturende bewegingen bij remmen of uitwijken, nauwkeurige richtingsstabiliteit en minimale rolbewegingen.

Toen de nieuwe “Light Class” vrachtwagens in 1984 na bijna 20 jaar productie de vorige lichte LP-modellen vervingen, was dit een enorme stap. Van de 709 tot de 1320 (later zelfs tot aan de 1524) waren er varianten met fijn gegradueerde gewichts- en motorvermogens. Vierwielaandrijving was ook beschikbaar. Ondanks de uitgebreide standaarduitrusting, de modernste voertuigtechnologie tot in het kleinste detail en de kantelbare cabines wisten de nieuwe modellen de bewezen hoge winstgevendheid van de LP-voorgangerserie te overtreffen: hun laadvolume en transportcapaciteit waren hoger, en het brandstofverbruik en de onderhouds- en reparatiekosten werden elk met tien procent verlaagd.

Het meest gebruikte model uit de LN2-modelserie – een vrachtwagen van 7,5 ton met 136 pk en de modelaanduiding 814 – maakt deel uit van de Classic Collection van Mercedes-Benz Trucks. Op het zeil staat destijds de reclameslogan voor de marktintroductie. Het voertuig wordt tot 15 mei 2024 tentoongesteld voor de Daimler Truck Campus in Leinfelden-Echterdingen.

 

Voor meer informatie: Mercedes-Benz Trucks